FAQ / VEELGESTELDE VRAGEN

Ja, u kan ook langskomen in onze winkel tijdens de openingsuren.
Wij helpen u graag verder en voorzien u met plezier van een woordje uitleg.

Onze winkel:
Stasegemsesteenweg 1GIK, 
8500 Kortrijk (BE)

Thuis leveren is mogelijk en dit kan over heel België. 

Ja, alle prijzen vermeld op onze website zijn inclusief BTW.

Je kan bij ons betalen op volgende manieren:

​Kredietkaart, Mastercard, Visa

​Bankkaart, Maestro

- ​Bankoverschrijving. (Opgelet, deze manier kan vertraging in verzending met zich meebrengen.)

- ​Bancontact

- ​Alma (afbetalingsregeling betaal uw brommer of scooter in 2x of 3x)
​Wenst u te kopen via Alma afbetaling contacteer ons via info@westbikes.be

Kies je ervoor om je onlinebestelling in de winkel af te halen, dan betaal je deze ook reeds online.
Wens je artikelen te betalen in de winkel, dan is dit niet mogelijk via de webshop.


Ja, via Alma kan je uw brommer of scooter in termijn betalen ( max. 3 maanden ). 

Interesse? Stuur een e-mail naar info@westbikes.be met uw volledige naam, adres en telefoonnummer.

Houd er rekening meer dat u voor een afbetaling met Alma een geldig Belgisch paspoort nodig hebt.

Had u liever een lening aangevraagd bij uw bank?

Wij kunnen ook een vrijblijvende offerte opstellen die u vervolgens kan voorleggen bij uw bank om een lening te bekomen.

Let op! Geld lenen kost ook geld!

Als de bestelling nog niet verstuurd is, kunnen wij het adres voor je wijzigen. 
Neem dus snel contact met ons op: info@westbikes.be of bel: +32 56 45 71 43

Indien een product niet meer voorradig is, kunnen wij een vergelijkbaar alternatief opsturen naar u.

Om een product te retourneren, kan u contact met ons opnemen via e-mail op info@westbikes.be
Gelieve duidelijk te vermelden over welke bestelling het gaat en waarom u het product wenst te retourneren.

Het retourneren van producten kan binnen een termijn van 14 dagen op kosten van de koper of door het product zelf binnen te brengen in onze winkel.
U ontvangt dan binnen 2-3 werkdagen het betaalde bedrag voor desbetreffend product op uw rekening.

Opgelet: Elektronische componenten of gebruikte onderdelen kunnen niet geretourneerd worden.
Zorg er steeds voor dat het te retourneren product in de originele verpakking zit en onbeschadigd is.

Ja, dit kan in onze winkel te Kortrijk.
De openingsuren kan u HIER vinden. 
Kies bij het afhandelen van uw bestelling de optie ‘ophalen in de winkel’ als verzendoptie. 
Van zodra uw bestelling klaar is voor afhaling nemen wij contact met u op. 

Nee, wij bieden geen express levering aan.
Leveringen binnen België worden doorgaans binnen 1-3 werkdagen geleverd. (Afhankelijk van de drukte bij de berzorgdienst.)
Heeft u toch dringend een onderdeel nodig, raden we u aan contact op te nemen om naar de mogelijkheden te informeren dit kan via info@westbikes.be
U kan natuurlijk ook steeds bij ons in de winkel langskomen om de goederen zelf op te halen (indien voorradig).

Ja, voor leveringen buiten België kan u contact met ons opnemen via info@westbikes.be
(Transportkosten/verzendkosten voor het buitenland zijn hoger dan zendingen binnen België.)

Als je een aankoop online plaatst, streven wij ernaar om het zo snel mogelijk bij u af te leveren. 
Indien uw bestelling op voorraad is en deze voor 14:00 u besteld en betaald is, trachten we dezelfde (werk)dag te versturen. 
Tel hierbij de levertijd van de transportdienst op, en je bestelling komt normaal gezien 1 tot 3 werkdagen later aan. 
U krijgt automatisch een track & trace code via mail om uw bestelling te volgen. 
Opgelet: Tijdens drukke periodes is het mogelijk dat de leveringstermijn uitloopt. Online bestellingen worden telkens op werkdagen verwerkt.

Hoe lang duurt het voordat ik mijn bestelling ontvang? (Brommer/Scooter/Motor)

Als je een bestelling plaatst online, streven wij ernaar om die zo snel mogelijk bij u af te leveren. 
Één van onze medewerkers neemt telefonisch contact met u op i.v.m. de levering. 
Tijdens dit gesprek zal u geïnformeerd worden met de datum en tijdstip van de levering. 
De levertermijn is gemiddeld 5-10 werkdagen (indien voorradig). 
Opgelet: Tijdens drukke periodes is het mogelijk dat de leveringstermijn uitloopt.

In België mag u vanaf 16 jaar met een A-klasse scooter rijden, deze hebben een maximale snelheid van 25km/uur. 
Om een A-klasse brommer/scooter te besturen is geen rijbewijs vereist. (Wel verzekering en inschrijving van het voertuig)

Om een B-klasse brommer/scooter te mogen besturen moet de leeftijd van 16 jaar bereikt zijn en moet u in het bezit zijn van een bromfietsrijbewijs. (AM)

Heeft u een autorijbewijs (B of BE) of motorrijbewijs (A, A1 of A2)? 

Dan krijgt u het bromfietsrijbewijs automatisch bijgeschreven op uw rijbewijs. (Opgelet: controleer eerst uw rijbewijs alvorens met een brommer/scooter te rijden)
U mag dan rijden met een B-klasse scooter met een maximale snelheid van 45km/uur.

Nee, de prijs voor een A-klasse of een B-klasse is gelijk.

Neen, dit is niet mogelijk.
Eens een voertuig werd verkocht als bv. A-Klasse, kan deze daarna niet meer gewijzigd worden naar een B-Klasse. (Dit geldt ook andersom)
Zorg ervoor dat u dus meteen de correcte uitvoering doorgeeft bij aankoop.

Ja, de helm is altijd verplicht, ongeacht de duur van de rit of het weer.
Dit geldt voor zowel de bestuurders als de passagiers van bromfietsen A (snelheid beperkt tot 25 km/u) en B (snelheid beperkt tot 45 km/u). 

Ja, maar er geldt een minimum leeftijd.
De bestuurder van een bromfiets A-Klasse en/of B-Klasse moet minstens 18 jaar oud zijn om een passagier te mogen vervoeren op zijn bromfiets/scooter.

Ja, een burgerlijke aansprakelijkheidsverzekering is verplicht. En dit zowel voor een A-klasse, B-klasse of motor.

Het word ook aangeraden om een bijstandsverzekering (takelen, pechverhelping) en een rechtsbijstand aan te vragen.

Een verzekering voor een bromfiets of scooter zit gemiddeld tussen de € 150 en € 200 per jaar.

Sommige van onze modellen zijn uitgerust met keyless startsysteem. 
U kan de scooter eenvoudig stoppen door op het open slot icoontje te drukken van de afstandsbediening.
Sommige modellen hebben ook reeds een kill-switch op het stuur of onder het zadel. Wanneer u deze schakelaar verzet wordt de motor ook stilgelegd.

Indien geen van bovenstaande helpt, neem gerust contact met ons op door een mail te sturen naar info@westbikes.be of ons te bellen op het nummer +32 56 45 71 43.
Wij helpen je graag verder. 
Houd er rekening mee dat wij niet altijd een oplossing kunnen bieden van op afstand, de kans bestaat dat het voertuig zal moeten binnengebracht worden in onze werkplaats.​

De lithium-ion accu moet regelmatig opgeladen worden om de levensduur ervan te ondersteunen. 
Als de scooter maandenlang niet wordt gebruikt kan diepontlading optreden. 
Dit kan blijvende schade veroorzaken aan de batterij. 
Regelmatig opladen is dus de boodschap. 

Wij raden aan om bij lange stilstand de batterij te ontkoppelen uit uw elektrische scooter.
Bewaar de batterij op een droge en vochtvrije plaats. (Kamertemperatuur)
Laad de batterij minstens elke 14 dagen op voor een volle laadcyclus. (Ook al toont de batterij dat ze vol is.)
Bewaar de scooter op een droge plaats, het liefst in een garage of onder een carport. Indien dit niet mogelijk is raden wij aan om een afdekzeil over de scooter te leggen.

U krijgt bij aankoop van een brommer of scooter een gelijkvormigheidsattest en het E705 met roze formulier. 
Met het E705 document en het roze formulier gaat u langs bij uw verzekeringskantoor. 
Uw verzekeringskantoor vraagt vervolgens uw nummerplaat aan. 
Dit kan de verzekeraar doen online. 
Een 2-tal werkdagen later ontvangt u de nummerplaat bij u thuis. 
Dit zeker vermelden dat de nummerplaat bij u thuis moet afgeleverd worden en niet bij ons.

(Dit is enkel voor straat legale voertuigen, niet voor offroad voertuigen.)

De nieuwe applicatie "E705" vervangt de oude procedure om een vignet 705 te bemachtigen. Als u een voertuig inschrijft, dan heeft u verscheidene documenten nodig om met uw voertuig te kunnen rijden. Eén daarvan was het vignet 705. Een procedure die heel wat tijd en verplaatsingen met zich kon meebrengen. Uw verzekeringskantoor kan alles afhandelen via de nieuwe applicatie in myminfin.

Nee, al onze pitbikes mogen enkel offroad gebruikt worden, niet op de openbare weg/openbare parkings.
De pitbikes worden geleverd
zonder gelijkvormigheidsattest en zonder E705 roze formulier voor het inschrijven van het voertuig.
Bovenstaande documenten kunnen voor deze voertuigen ook niet aangevraagd worden.

Eerst maakt u een afspraak bij het dichtstbijzijnde politiekantoor. Daar vraagt u een attest van verlies van het gelijkvormigheidsattest (COC) aan. 
Het attest van verlies bezorgt u aan ons, dit kan door het attest van verlies binnen te brengen in onze winkel of door het attest van verlies naar ons op te sturen via mail: info@westbikes.be

Benodigde gegevens:
- Klasse: ​A(25km/u) ​- ​B(45km/u) ​- ​​125cc

​  (Indien u een A-klasse heeft, moet dit altijd opnieuw als A-klasse aangevraagd worden, wijzigen naar een hogere klasse is niet mogelijk en andersom.)
- Naam & Voornaam
- Adres
- Telefoonnummer & E-Mail
- Attest van verlies
- Inschrijvingsbewijs Deel 1 & 2 (Optioneel)

De aanvraag van een duplicaat is niet gratis.

Wij kunnen enkel een duplicaat aanvragen van voertuigen waar wij invoerder van zijn.

Werkt de webshop niet, of krijg je een foutmelding? 
Neem een screenshot of foto en laat het ons weten: info@westbikes.be (zorg voor een duidelijke beschrijving en duidelijke foto).

Bij het bestellen van onderdelen bij uw nieuw voertuig wordt u opgebeld om te vragen of u deze onderdelen wenst gemonteerd te hebben. 
Afhankelijk van de hoeveelheid onderdelen kunnen er plaatsingskosten aangerekend worden. 
Indien u dit niet wilt, worden de onderdelen los afgeleverd bij levering. 
Wenst u hier meer informatie over, dan kan u gerust een mail sturen naar info@westbikes.be.